Monday, July 28, 2008

Simple thoughts...

"As vrea sa precizez acum un lucru: eu nu sunt nationalist. Evident, aceasta nu inseamna ca neg existenta natiunilor, ci doar faptul ca eu nu consider ca apartenenta la o anumita natiune iti poate determina in mod crucial existenta. Nu fac parte deci dintre acei oameni care cred in, vorbesc mai tot timpul despre radacini. Arborii au radacini, or eu am convingerea ca oamenii nu sunt arbori. Cat de departe poti sa mergi in aceasta cautare a radacinilor? Ce anume castigi cu adevarat "sapand" dupa ele? Sa ne amintim ce au spus romanii: ubi bene, ibi patria, adica patria se afla acolo unde este bine... Prin urmare, daca patria vrea sa raman , trebuie sa faca in asa fel incat sa-mi fie bine, altfel sunt pe deplin liber sa plec si sa-mi caut o alta." (Serge Moscovici, fragment preluat din interviul acordat de acesta lui Adrian Neculau si publicat de Editura Polirom in 2002).

Serge Cosmovici este un mare teoretician al psihosociologiei. A formulat cunoscute teorii precum cea a reprezentarii sociale si cea a influentei sociale. Si este...francez de cetatenie, dar de origine romana! Un mare om, un adevarat savant, un om inteligent care insa prin anii '50 a fugit de regimul comunist in Franta, la Paris, unde locuieste si acum.

M-a impresionat cartea citita, dialogul lui cu Adrian Neculau tocmai pentru ca vorbeste si despre parasirea tarii natale si inradacinarea in alt loc! M-a facut sa ma gandesc la cazul meu si la situatia din prezent. De altfel, cel putin pentru moment, sunt de acord: casa este acolo unde o faci tu sa fie :). Da, ai o origine, exista un "dat istoric" (parca asa-i zicea), insa experientele pe care le traiesti, oamenii pe care-i intalnesti te schimba si te poarta pe unde ti-e drumul, pana la urma.

Asa ca voi lasa si eu pe Dumnezeu sau soarta (cum preferati sa-i spuneti) sa-mi arate drumul :) care poate va fi departe de Romania :).

Enjoy good books!

1 comment:

romeo said...

foarte tare acest post
Romeo